ŠTA TREBA ZNATI O ANTIFRIZIMA ? - Savet stručnjaka | Adeco


SAVET STRUČNJAKA

7
NOV

ŠTA TREBA ZNATI O ANTIFRIZIMA ?

Kraj leta i početak jeseni je pravo vreme da posvetite pažnju stanju rashladne tečnosti u vašem vozilu. Ne treba da dočekate prve jesenje mrazeve da vas iznenade, pa da počnete da razmišljate o tome. Zabluda je da „sezona“ antifriza, traje samo tokom zimskog perioda. Naprotiv, jedna od glavnih funkcija antifriza je da spreči smrzavanje, pregrevanje i pojavu korozije i rđe u sistemu za hlađenje motora. Stoga je neophodno da antifriz tokom cele godine bude u rashladnom sistemu vozila, i zimi i leti. ZATO, NIKADA NE KORISTITE SAMO VODU, BEZ ANTIFRIZA, U RASHLADNOM SISTEMU VAŠEG VOZILA!

Mnogo je antifriza lošeg kvaliteta na tržištu koji mogu da izazovu velike probleme na vozilu i baš iz tog razloga nephodno je znati nekoliko ključnih činjenica o adekvatnom korišćenju antifriza. 

Neka istraživanja pokazuju da antifriz učestvuje sa 1-1,5% u ukupnim troškovima održavanja vozila. Zato je veoma bitno obratiti pažnju na kvalitet antifriza koji koristite, jer ukoliko antifriz nije odgovarajućeg kvaliteta to može izazvati veoma ozbiljne i skupe kvarove na vozilu koji mogu biti znatno veći u odnosu na samu cenu kvalitetnog antifriza.

Kvarovi koji mogu nastati usled korišćenja antifriza lošeg kvaliteta:
•    pojava korozije;
•    oštećenje hladnjaka i vodene pumpe;
•    oštećenje zaptivki. 

Šta je rashladna tečnost i od čega se sastoji?
Rashladna tečnost (antifriz) se koristi u sistemima za hlađenje SUS motora sa hlađenjem na tečnost. 
                 Uloga antifriza je:
•    sprečavanje smrzavanja i pregrevanja u sistemu za hlađenje motora;
•    sprečavanje korozije;
•    sprečavanje stvaranja kamenca u sistemu.

Antifriz se sastoji od:
- osnovnog fluida koga čine monoetilen glikol (skr. MEG) ili glicerin i
- paketa aditiva - inhibitora korozije ili korozionih inhibitora i vode. 


Osnovna razlika između MEG-a i glicerina je u tome što je MEG toksičan, dok je glicerin ekološki prihvatljiv. Sa druge strane, MEG omogućava antifrizu da ima stabilniju tačku mržnjenja. Zato obratite pažnju na etiketu antifriza, jer će svaki ozbiljan proizvođač navesti sastav svog proizvoda.
Aditivi inhibitora korozije ili korozionih inhibitora su obavezni sastojci rashladne tečnosti, jer čist MEG izaziva koroziju crnih i obojenih metala. Zbog toga se u MEG dodaje multifunkcionalni paket aditiva koji sprečavaju pojavu korozije i penušanja. 

Vrste antifriza
Prema vrsti, antifrize možemo podeliti u četiri grupe:
1.    Tradicionalni antifriz (IAT): period zamene ovog antifriza je 2 godine ili 50.000 pređenih kilometara. Obično plave ili tamno zelene boje.
2.    Hibridni antifriz (HOAT): ili G11 antifriz. Najčešće period zamene ovog antifriza je 3 godine, ili 120.000 pređenih kilometara. Najčešće zelene boje.
3.    Organski antifriz (OAT): ili G12 (Long Life). Period zamene ovog antifriza je 5 godina ili 250.000 pređenih kilometara.  Najčešće ljubičaste boje.
4.    Napredni organski antifriz (Si - OAT): ili G40. : pored osnovne supstance (MEG)  u sastav mu ulaze soli organiskih kiselina i silikati. Namenjen je za rashladne sisteme najnovijih vozila (EURO VI). Period zamene je min. 5 godina ili 8.000 radnih časova ili 650.000 pređenih kilometara (teško opterećena teretna vozila, poljoprivredne i građevisnke mašine), odnosno, 250.000 km kod putničkih i lakih komercijalnih vozila, kao 32.000 radnih časova kod stacionarnih motora pri const. opterećenjem (agregatni motori). Najčešće fluroscento ljubičaste boje.
Večito je pitanje da li je dozvoljeno mešanje antifriza različite boje? U suštini boja antifriza i nije toliko bitna koliko je bitno ne mešati antifrize različite vrste i kvaliteta. Zato prilikom zamene antifriza treba voditi računa da se ne smeju mešati antifrizi različite vrste i kvaliteta. Boja antifriza ne određuje i njegov kvalitet. Koji antifriz, tj. kog kvaliteta se koristi u nekom vozilu, propisuje proizvođač vozila. Ukoliko niste sigurni koji antifriz da koristite, najbolje je da se obratite ili vašem serviseru ili proizvođaču antifriza. 

Kako pripremiti antifriz za korišćenje
 Na tržištu se mogu naći, prema načinu pripreme, dve vrste antifriza:
1. Koncentrovani antifriz (100%);
2. Pripremljeni antifriz.
Za razliku od već pripremljenog antifriza, koji ima tačku mržnjenja od oko -40oC i koji se može odmah uliti  ili nasuti direktno u rashladni sistem motora, koncentrovani antfiriz je potrebno pre upotrebe pomešati sa demineralizovanom vodom. Preporuka je da se koristi demineralizovana voda, jer imajući u vidu različit kvalitet vode u našim gradovima korišćenje vode iz vodovoda može dovesti do pojave kamenca u rashladnom sistemu i samim tim do problema na vozilu.

Zamena antifriza
Tokom korišćenja antifriza, aditivi u njemu gube svoja svojstva.Tako, bez inhibitora korozije ili sa nedovoljno inhibitora dolazi do pojave korozije i curenja hladnjaka i pojave pene u rashladnom sistemu.

Faktori koji indukuju zamenu antifriza su:
-    dužina vremena korišćenja antifriza;
-    pređena kilometraža i radni sati korišćenja antifriza;
-    tačka mržnjenja antifriza.

Ukoliko su vrednosti navedenih faktora van dopušteniih granica, potrebno je zameniti antifriz. 
Ovo ne znači da ukoliko je tačka mržnjenja na željenom nivou da je i antifriz zadovoljavajućeg kvaliteta odnosno da je preostala količina aditiva u antifrizu na zadovaljavajućem nivou. Jednostavno rečeno, postoji realna mogućnost da antifriz ispunjava traženu tačku mržnjenja, ali da zbog istrošenosti aditiva nema zadovoljavajuću antikorozivnu funkciju.
Menjajte redovno antifriz na vašem vozilu, koristite kvalitetan antifriz od proverenih i pouzdanih proizvođača i na taj način produžite eksploatacioni vek vašeg vozila.

ADECO tim autora:
Nikola Gvozdenović, Direktor
dipl. ing. Milana Đuričić, Direktor sektora upravljanja kvalitetom
sci. dipl. ing. Aleksandar Kekić,  Inženjer razvoja, primene i tehničke podrške, 
Radovan Vlajković, Marketing menadžer

 

Tabela za mešanje antifriza sipanje antifriza
NAZAD NA SAVETE