Prošlo je više od 10 godina kako su se na putevima u Srbiji pojavila vozila sa dizel motorima koja imaju ugrađen SCR sistem za obradu izduvnih gasova. Dovoljno dug period da bi se steklo iskustvo u proizvodnji, skladištenju i rukovanju sa agensom AdBlue®. Cilj ovog članka je da se vlasnicima navedenih dizel vozila, ali i ostalim čitaocima, prezentuju sva iskustva sa ciljem da im SCR sistem funkcioniše ispravno, odnosno, sa što manje problema.
Značaj kvaliteta AdBlue®-a
AdBlue® je 32,5% (31,8-33,2%) rastvor, dobijen rastvaranjem visokokvalitetne uree u demineralizovanoj vodi pri tačno definisanim procesnim parametrima. Rastvor je netoksičan, bistar, bezbojan, nezapaljiv, te je potpuno bezbedan za skladištenje, rukovanje i transport. Kvalitet proizvoda AdBlue® je garantovan standardom ISO 22241 i DIN V 70070. Životni vek i efektivnost SCR sistema na vozilu, velikim delom zavisi od kvaliteta i čistoće proizvoda AdBlue®.
U standardu ISO 22241 definisana su pravila za proizvodnju, skladištenje, rukovanje i upotrebu sredstva za redukciju azotovih oksida - NOx, odnosno, sredstva AUS 32 kako se još naziva AdBlue®. Proizvođač koji postupa po pravilima definisanim u standardu i prođe rigoroznu proveru od strane nadzornih organa VDA (Verband der Automobilindustrie e.V.) može dobiti licencu za proizvodnju AdBlue®-a. Kompanija ADECO može da se pohvali da proizvodi AdBlue® koji je zvanično odobren i sertifikovan od strane nemačkog VDA (Verband der Automobilindustrie e.V.) - jedinog tela u svetu koje odobrava licenciranu proizvodnju proizvoda AdBlue®.
Kako sačuvati kvalitet
Kako bi se sprečio pad u kvalitetu proizvoda AdBlue® i istovremeno izbegli visoki troškovi održavanja vozila, neophodno je da AdBlue® bude skladišten u originalnoj ambalaži namenjenoj isključivo za ovaj proizvod. Veoma je bitno i da se svaka druga manipulacija i pretakanje obavlja namenskom opremom, koja je u skladu sa odobrenim materijalima za ambalažiranje, pretakanje i skladištenje propisanim u standardu ISO 22241.
AdBlue® mrzne na -11oC, a počinje da se razgrađuje na temperaturama iznad +35oC, te se za skladištenje preporučuju temperature od -5oC do +35oC. Upakovan proizvod AdBlue® skladišti se natkriven, zaštićen od direktnih sunčevih zraka i drugih atmosferskih uticaja. Namenska ambalaža, posude, creva, pumpe za pretakanje moraju biti maksimalno čiste i moraju se koristiti isključivo za proizvod AdBlue®. Najmanja nečistoća može izazvati velika oštećenja na SCR sistemu i time prouzrokovati velike troškove za vlasnika.
Greške i kvarovi koji se javljaju na SCR sistemu
Da bi se smanjila mogućnost da dođe do oštećenja na SCR sistemu, neophodno je edukovati korisnike o pravilnom skladištenju i rukovanju sa AdBlue®-om.
Uzroci kvarova mogu biti:
- otkaz senzora temperature izduvnih gasova i sadržaja NOx,
- otkaz rada dobavne pumpe;
- otkaz rada injektora, katalizatora, SCR upravljačke jedinice i slično.
Preporuke
Na kraju, umesto zaključka, daćemo korisnicima nekoliko saveta koji će, nadamo se, sprečiti kvarove na SCR sistemu i tako omogućiti izbegavanje velikih troškova popravke i servisa SCR sistema:
Autor:
sci. dipl. ing. Aleksandar Kekić,
Inženjer razvoja, primene i tehničke podrške, ADECO