ŠTA DONOSI NOVA EURO VII NORMA? - Savet stručnjaka | Adeco


SAVET STRUČNJAKA

23
MAR

ŠTA DONOSI NOVA EURO VII NORMA?

Evropska unija je 2018. godine, predstavila svoj dugoročni cilj da do 2050. godine, emisija ugljen dioksida (CO2), iz svih segmenata industrije (energetika, transport, poljoprivreda, itd.) bude jednaka “0” (eng. zero emission). U prvoj fazi realizacije ovog plana je da do 2025. godine, emisija CO2, u odnosu na 1990. godinu bude manja za 55%.

U realizaciji tog projekta, među prvim segmentima su se našla vozila sa ugrađenim motorima sa unutrašnjim sagorevanjem (SUS). SUS motori su, opravdano, proglašeni velikim zagađivačima vazduha. Da bi se zagađenje vazduha od strane SUS motora “držalo pod kontrolom” EU i SAD su uvele normative za SUS motore u pogledu emisije štetnih jedinjenja u izduvnim gasovima.

Štetne materije i jedinjenja koja su obuhvaćena ovim regulativama su:

  • ugljen monoksid (CO);
  • ugljovodonici (HC);
  • azotni oksidi (Nox);
  • čvrste čestice (PM - eng. particular matter).

Ako se vratimo u blisku prošlost, videćemo kako se odvijalo uvođenje EURO i Stage (zemlje EU) normi za vozila sa ugrađenim SUS motorima. 

Uvođenje EURO normi odnosi se na drumska vozila:

  • EURO I norma (poznata kao EC 93), uvedena 01. 07. 1993. godine, odnosila se na ograničenje štetnih jedinjenja putničkih i komercijalnih vozila, sa ugrađenim benzinskim i dizel motorima;
  • EURO II norma (poznata kao EC 96), uvedena 01. 01. 1996. godine, odnosila se takođe na putnička i komercijalna vozila, sa ugrađenim benzinskim i dizel motorima;
  • EURO III norma, uvodi se 01. 01. 2000. godine i odnosi se na benzinske i dizel motore, putničkih i komercijalnih vozila; 
  • EURO IV norma, uvodi se 01. 01. 2005. godine, te se takođe odnosi na benzinske i dizel motore; 
  • EURO V norma, uvodi se 01. 01. 2009. godine; 
  • EURO VI norma, uvodi se 01. 09. 2014. godine;
  • EURO VII norma, planirano da se uvede početkom 2025. godine.

Za poljoprivrednu, građevinsku, šumsku i rudarsku mehanizaciju, odnosno, za svu off-road vozila, od 1999. godine, uvedene su tzv. faze (eng. stage), kojima se ograničava emisija štetnih jedinjenja u izduvnim gasovima SUS motora. 

STAGE I, uveden 1999. godine;

STAGE II, uveden u periodu 2001. - 2004. godine;

STAGE III, podeljen na segmente IIIa, IIIb, sukcesivno se uvodila u periodu od 2006. do 2013. godine;

STAGE IV, uvedena je od 2014. godine i koja je i dalje na snazi.

Šta se može očekivati od EURO VII norme? 
Još je uvek nepoznanica, koje će se sve novine uvesti sa EURO VII normom. No, jedno je sigurno - akcenat će biti stavljen na dalje smanjenje emisije ugljen dioksida (CO2). Svakako će doći do konstrukcionih izmena na motorima i vozilima. U sistem za obradu izduvnih gasova, kod dizel motora, biće ugrađen DOC (eng. Diesel Oxidation Catalyst). Njegova uloga je da elimiše jedinjenja ugljovodonika (HC) iz nesagorelog goriva i motornog ulja. 

U cilju smanjivanja emisije CO2 od SUS motora će se zahtevati veća ekonomičnost potrošnje goriva, odnosno, da iz manjih radnih zapremina razviju veću snagu i obrtni moment. Vozila će imati manju masu, u proizvodnji će se koristiti novi materijali umesto sadašnjih kompozitnih materijala, čime se smanjuje otpor kotrljanja i potrošnja goriva.

U zemljama EU, očekuje se porast proizvodnje i prodaje vozila na hibridni i elektro pogon. Prognoza je da će proizvodnja i prodaja vozila na potpuno hidbridni pogon, sa 5% učešća u 2020. godini porasti na 14% u 2030. godini. Takođe, vozila na elektro pogon sa 3% učešća, u 2020. godini, u 2030. godini će dostići 18%.

Naravno, postoje i krajnje ekstremni predlozi, koji će svakako, ostati samo predlozi. Tako je, EPHA (Evropska asocijacija za javno zdravlje) iznela predlog da se od 2028. godine obustavi proizvodnja i prodaja benzinskih i dizel vozila u zemljama članicama EU. Naravno, ovaj predlog je izazvao negativnu reakciju članica ACEA (Evropsko udruženje proizvođača automobila).

Najrealnija sugestija dolazi od Udruženja nemačke automobilske industrije (VDA) gde se naglašava da je glavni prioritet u izradi EURO VII normi nije postizanje jedinstvenog smanjenja nivoa emisija na svim nivoima, već da se zakonodavstvo učini jasnijim i jednostavnijim i da ga uskladi sa novim tehnološkim razvojem. Ipak, videćemo šta nas očekuje za 3 godine. 

Preveo i priredio:
Ms. ing. Aleksandar Kekić, 
Inženjer razvoja, primene i tehničke podrške, ADECO


 

NAZAD NA SAVETE