EURO 7 – KADA POČINJE NOVA ERA? - Savet stručnjaka | Adeco


SAVET STRUČNJAKA

15
APR

EURO 7 – KADA POČINJE NOVA ERA?

U jednom od izdanja našeg magazina najavli smo uvođenje Euro 7 norme, ali očigledno da uvođenje ove norme ne ide tako lako i jednostavno. Evropska unija (EU)  je još 2018. godine predstavila svoj dugoročni cilj da do 2050. godine, emisija ugljen dioksida (CO2), iz svih segmenata industrije (energetika, transport, poljoprivreda, itd.) bude jednaka “0” (eng. zero emission). Prva faza realizacije ovog plana, podrazumevala je da do 2025. godine, emisija CO2, u odnosu na 1990. godinu bude manja za 55%.

Evropska unija je globalni lider u zagovaranju održivog transporta i energetskih praksi. Tokom proteklih nekoliko godina, EU je implementirala niz sveobuhvatnih politika i propisa koji daju prioritet čistijim i efikasnijim načinima prevoza i dekarbonizaciji energije. U poslednjih nekoliko meseci došlo je do nekoliko značajnih događaja u EU.

Evropa je poznata po proizvodnji vrhunskih automobila sa niskim emisijama i bila je ključna u oblikovanju strogih globalnih standarda za emitovanje štetnih gasova. Evropska komisija je 2022. godine, predstavila najnoviju regulativu o emisiji štetnih gasova - Euro 7. 

Euro 7 će zameniti postojeće standarde Euro 6. Po prvi put, u jednoj uredbi su kombinovani zahtevi za emisijama štetnih gasova lakih i teških motornih vozila. Novi elementi uključuju ograničenja za emisije čestica iz kočnica, zahteve za izdržljivost baterija za električne automobile i strože propise o veku trajanja vozila. Ovaj standard takođe definiše korišćenje naprednih tehnologija i alata za praćenje emisija.

Zadržana su ograničenja za automobile i kombije, kako je već i bilo utvrđeno Euro 6 normom, dok su smanjena tj. ublažena ograničenja za autobuse i kamione, uzimajući u obzir novopredloženi cilj nulte emisije CO2 za gradske autobuse do 2030. godine.

Još jedna novost je što je pomeren prvobitno planirani rok za primenu novih pravila od 2025. godine, pa je odlučeno da se novi propisi za automobile primenjuju najkasnije od 2026. godine, a za autobuse i kamione od 2027. godine.

Evropsko udruženje proizvođača automobila (ACEA), je pozdravilo ovakav razvoj događaja smatrajući da je ovo mnogo realističniji pristup uvođenju Euro 7 norme, dok su organizacije za zaštitu životne sredine izrazile nezadovoljstvo ovakvim razvojem događaja.

Zanimljivo da je i Ujedinjeno Kraljevstvo (UK), koje je inače izvan EU-a, takođe napravilo zaokret u svojoj politici. Naime, Vlada je odustala od svoje obaveze obveze da zabrani automobile i kombije na benzin i dizel do 2030. Međutim, potvrđeno je da “nulta” emisija štetnih gasova do 2050. ostaje krajnji cilj. Vlada ovu odluku pravda činjenicom da se na ovaj način daje više vremena za prelaz na električna vozila (EV), uključujući i uspostavljanje neophodne infrastrukture za punjenje. 

Pretpostavilo bi se da će automobilska industrija pozitivno reagovati na najnovije odluke, koje praktično produžavaju život motora sa unutrašnjim sagorevanjem. Međutim, desilo se potpuno suprotno, jer ovo remeti planove automobilske industrije za prelaz na električna vozila. Proizvođači automobila su svoje dugoročne planove vezali za 2030. godinu, a sada se to očigledno menja što može da poremeti njihovo poslovanje.

Još jedna od spornih tema u Evropi su i e-goriva ili alternativna goriva. Prethodno nametnuti standardi za smanjenje CO2, faktički su nametnuli zabranu registracije motora sa unutrašnjim sagorevanje od 2035. godine. Međutim i ovde je došlo do jednog konfuznog kompromisa, gde bi  se dozvolila primena motora sa unutrašnjim sagorevanjem koji koriste e-goriva. Dodatnu kontroverzu uneo je nemački ministar saobraćaja, Volker Wissing svojom izjavom da bi motori sa unuutrašnjim sagorevanjem mogli da se koriste i nakon 2035. godine ukoliko koriste e-goriva.

U svome ovome pokušava da se snađe ACEA sa svojim novim zahtevima i specifikacijama. ACEA je ažurirala svoje specifikacije za minimalni kvalitet motornih ulja za lake motore koja treba da budu u skladu sa Evropskim sistemom kvaliteta motornih motornih ulja (EELQMS). Ključna promena odnosi se na ponovno korišćenje testa habanja OM646LA. 

Još jedna važna novina je uvođenje nove ACEA C7 specifikacije koja je slična C6, s tim što nudi poboljšanu uštedu goriva putem niže viskoznosti SAE 0W-16 i prikladna je za benzinske i dizel motore. Dakle, ne ističe se zahtev za novim baznim uljem ili nekom novom formulacijom, već se zahteva prilagođavanje viskoziteta. 

Takođe, pored svih ovih izmena EU je odlučila da poveća udeo obnovljivih izvora energije u finalnoj potrošnji energije na 42,5% do 2030. godine. Pored toga, EU je donela Zakon kojim se omogućava ubrzano izdavanje odobrenja za nove elektrane koje koriste obnovljive izvore energije kao što su vetroparkovi i solarne elektrane.

Autor:
Radovan Vlajković
Direktor sektora marketinga i razvoja

 

NAZAD NA SAVETE