Jasno je šta sve treba da se podmazuje, na koji način, kojim sredstvima i na kojim servisnim intervalima. Autori su načinili nebrojeno mnogo korisnih tekstova o tome. Ali šta ne smemo da podmazujemo? U ovom tekstu pojasniće se jedan primer iz prakse: vijci i navrtke točkova na vozilima raznih kategorija.
Veliki broj majstora i vulkanizera ima običaj da pri montaži točkova izvrši podmazivanje vijaka ili navrtki. Kažu "da ne zarđa", da se sledeći put "lakše odvrne" i sl. U praksi zaista postoje brojni primeri da točak ne može da se odvrne, ali ne zbog "izostanka podmazivanja", veći isključivo zbog nemara i pretezanja vijaka ili navrtki pri montaži, gde se umesto moment ključeva koriste električni ili pneumatski pištolji velike snage ili se koriste dugačke cevi. Umesto propisanog momenta stezanja, primenjuje se višestruko uvećan moment, što plastično deformiše navojne veze. Jasno je šta sve treba da se podmazuje, na koji način, kojim sredstvima i na kojim servisnim intervalima. Autori su načinili nebrojeno mnogo korisnih tekstova o tome. Ali šta ne smemo da podmazujemo? U ovom tekstu pojasniće se jedan primer iz prakse: vijci i navrtke točkova na vozilima raznih kategorija.
Logika da se vijci ili navrtke podmažu, da bi se sledeći put lakše otpustili, samo znači da će se lakše odviti tokom vožnje, a točak otpasti! Nema ko nije čuo za neko otpadanje točka na automobilu, kamionu ili autobusu.
PRAVILAN POSTUPAK RADA
Pri montaži točkova zabranjena je upotreba sredstava koji redukuju koeficijent trenja navojne veze i prihvatnih površina na glavčini i naplacima: mazivih masti, mazivih ulja, sredstava sa dodatkom Cu - bakra, MoS2 - molibden-disulfida, PFTE-a (politetrafluoroetilena, kolokvijalno nazvanog TEFLON) i dr. Naročito je zabranjena upotreba hipoidnog ulja i raznih teflon sprejeva!
Navoji na vijcima i navrtkama su samokočive konstrukcije. Ne treba objašnjavati zašto. Uostalom, ko je video na novim vozilima fabrički podmazane vijke ili navrtke točkova. Podmazivanjem vijaka ili navrtki samokočivost njihove navojne veze se urušava, što direktno ugrožava bezbednost vozila u saobraćaju!
Vijci i navrtke mogu da se čiste žičanim četkama i mogu da se peru benzinom za pranje delova, naftom ili sprejevima za odmašćivanje kočnica i univerzalnim čistačima (česti natpisi na ambalaži: REINIGER (nem.) / CLEANER (eng.). Motorni benzin ne treba da se koristi!
Navedena sredstva efikasno odstranjuju naslage korozije i nečistoće, a ne redukuju koeficijent trenja navojne veze!
Koeficijent trenja navojne veze na točkovima iznosi: μ = 0,12 – 0,18
Autor:
Darijo Jurišić