Sezonski ili svesezonski pneumatici - Savet stručnjaka | Adeco


SAVET STRUČNJAKA

14
APR

Sezonski ili svesezonski pneumatici

Pneumatici slede razvojni put ulja. Stariji sugrađani pamte monogradna - sezonska motorna ulja. Vremenom došlo se do multigradnih ulja; u svetlu naslova ovog teksta "svesezonskih ulja". Isti motivi i tehnički ciljevi postavljeni su i pred razvoj pneumatika.
 

Sezonska zamena pneumatika generiše troškove zamene, troškove skladištenja, moguća oštećenja pete - falca pneumatika pri montaži, oduzimanje vremena korisnicima vozila, izlaže korisnika mogućem riziku od oštećenja automobila. Takođe, rizik od otpadanja točka sa automobila najizraženiji je nakon njegove montaže; koje su kod sezonske zamene učestale. 

Sa ekološke tačke gledišta dupli set pneumatika uzima sirovine i energiju za produkciju i hiljade sagrađenih kvadratnih metara hotelskog prostora opremljenog za propisno skladištenje pneumatika.

Slika 1: Oštećenje trepne od dizaličke konzole

• Automobil prešao svega 1.200 km od prve registracije.
• Кupljen u novembru 2023. godine i dospeo na prvu montažu zimskih pneumatika.
 

Slika 2: Oštećenje pete – falca pneumatika na mašini za montažu


BEST BUY

U proseku porodični automobili u Srbiji prelaze oko 10.000 km godišnje, što se karakteriše kao amaterski – hobi angažman. Godišnja eksploatacija preko 30.000 km predstavlja intenzivnu – profesionalnu upotrebu. 

Za godišnju eksploataciju do 30.000 km, sa većinskim učešćem gradske vožnje, BEST BUY rešenje je nabavka svesezonskih pneumatika iz PREMIUM SEGMENTA. Ova vrsta pneumatika neprikosnovena je za geografska područja sa čestim izmenama vremenskih prilika: mokro / suvo, visoka / niska temperatura. To je na našem podneblju svakako izraženije nego npr. u Skandinaviji ili južnije od nas.

REALNOST

Praksa je potvrdila da su svesezonski pneumatici premijum kvaliteta bolje rešenje tokom leta od 90 % letnjih pneumatika iz LOW BUDGET segmenta. Takođe, premijum svesezonke bolje su u zimskim uslovima od 90 % deklarisanih zimskih pneumatika niskog kvalitata.

Za ekstreme ova priča ne važi. Srećom najveći broj korisnika nije okrenut ekstremnoj upotrebi, ali za one koji jesu zaključak je da koriste specijalizovane pneumatike, kako prema sezoni tako i prema načinu upotrebe automobila. Rezimirano, reč je o specifičnim slučajevima kojima se nećemo detaljnije posvećivati.

Svesezonski pneumatici rezultat su tehnološkog napretka u industriji gume, koji se neće zaustaviti. To znači da je logična pretpostavka o njihovoj apsolutnoj tržišnoj dominaciji u godinama koje slede, kao što je bio slučaj sa uljima pre dosta godina.

GODINA IMA ČETIRI SEZONE

Ako bi insistirali na doslednosti, može se postaviti pitanje: zašto samo zimski i letnji pneumatici, odnosno šta se dešava tokom perioda jeseni i proleća? 

Zaboravlja se da je godina vremenski daleko sadržajnija od jednoličnih zimskih i letnjih uslova. Dakle, potrebno je pružiti tehnički odgovor na daleko zahtevniji godišnji vremenski spektar, što se najbolje postiže svesezonskim pneumaticima.

U tom smislu svako treba da prepozna do detalja svoje potrebe i naspram njih da opredeli opremanje svog automobila pneumaticima. Poređenje sa izborima drugih vozača jeste dobro, ali ne napamet i ne samo po ceni, već primarno uz sagledavanje uslova primene.

Konkretni pokazatelji u praksi zavise od marke i tipa pneumatika kojih je zaista mnogo na tržištu. Sveobuhvatnog i detaljnog poređenja prosto nema, ali iz dosadašnjeg iskustva mogu se izvući opšti zaključci značajni za korisnike.

POREĐENJE: ZIMSKI vs. 4 SEASONS vs. LETNJI

PO SUVOM

► Za temperature u plusu (> 0 °C) zaustavni put kočenja po suvom kolovozu najkraći je kod letnjih i najduži je kod zimskih pneumatika. Svesezonski pneumatici su između njih prema pokazateljiima.

► Za temperature u minusu, zimski pneumatici su očekivano u dominaciji, ali ih svesezonski prate, uz nešto lošije pokazatelje. Za letnje pneumatike nema potrebe obrazlagati njihovu primenu u ovim uslovima - ponašaju se poput plastike.

PO MOKROM

► Za temperature u plusu, do 12 °C, zaustavni put kočenja po mokrom kolovozu najkraći je kod svesezonskih pneumatika, najduži je kod letnjih, dok su sada zimske između ove dve vrste. 

► Iznad 12 °C letnji pneumatici postaju bolji, ne značajno prema svesezonskim, ali značajno u odnosu na zimske → problem "letnje kiše za zimske pneumatike".

► Ponašanje letnjih pneumatika na temperaturama 0 – 5 °C značajno je lošije od zimskih i svesezonskih.


SNEG I POLEDICA

► Ekstremni uslovi – dominacija zimskih i potpuna inferiornost letnjih pneumatika. Svesezonski su bliži po pokazateljima zimskim, ali ih ne mogu dostići.

► Normalni zimski uslovi – svesezonski smanjuju zaostatak za zimskim, dok letnji i dalje ostaju inferiorni.

REZIME
 


 
ZIMSKI4 SEASONLETNJI
+Odlično držanje po snegu i ledu

Otpornost na vremenske i temperaturne promene

dobra upravljivost i prijanjanje na našem geografskom području tokom najvećeg dela godine.

Odlično držanje po suvom iznad 0 °C 
Manji troškovi tokom ciklusa upotrebe
-Loši za suvu podlogu iznad 0 °CNešto slabiji od zimskih u zimskim ekstremimaLoši na mokrom i izrazito loši po snegu i ledu
Lošiji na mokroj podlozi od svesezonskih iznad 0 °C i lošiji od letnjih iznad 10 - 12 °CNešto slabiji od letnjih u letnjim ekstremima

STARENJE PNEUMATIKA

Slika 3: Sitne pukotina zbog starenja i degradacije pneumatika

Prema retkim preporukama proizvođača, pneumatici mogu biti u upotrebi do 10 godina starosti, ali uz propisano skladištenje i propisanu upotrebu (naročito pravilan pritisak). U praksi sedma godine znači istek radnog veka, bez obzira na pređeni put, i to zbog uslova skladištenja koji su u stvarnosti uglavnom lošiji od propisanih i zbog vožnje sa nižim pritiskom od propisanog. Dovoljno je obići bilo koji veći parking i vizuelno uočiti do koje mere vozači ne vode računa o pritisku u pneumaticima, a to se direktno odražava i na trošenje i na ubrzanu degradaciju pneumatika.

PNEUMATICI NA PUTNIČKIM AUTOMOBILIMA NE TREBA DA UĐU U OSMU GODINU PRIMENE!

КALКULACIJA TROŠКOVA – STVARNI PRIMER IZ PRAКSE

U kalkulaciji troškova iznet je jedan od mnoštva primer iz prakse, koji potvrđuje zašto su za 4 SEASONS pneumatici najbolji izbor za većinu automobila u našoj zemlji. 

Primer za automobil koji je kupljen nov, u septembru 2017. godine.
Pneumatici: 185/65R15, letnji - automobili izlaze iz fabrike uvek na letnjim pneumaticima.

PRVI ZIMSКI SET (A)
U decembru iste godine kupljeni su i montirani prvi zimski pneumatici. 
Trošak nabavke sa montažom: 30.000,00 dinara.

SEZONSКE ZAMENE (B)


Do oktobra 2024. godine izvršeno je ukupno 13 sezonskih zamena: 
13 x TM x 4 = 13 x 750 x 4 = 39.000,00 dinara

TM – trošak montaže po točku za dimenziju 15" iznosio je od 650 do 850 dinara, dakle oko 750 dinara prosečno po točku.

SMEŠTAJ (C)

13 x HO = 13 x 1.350 = 17.550,00 dinara

HO – trošak smeštaja u hotelu za pneumatike

Za dimenziju 15" iznosio je: 

d 1.200 do 1.500 dinara ≈ prosek.1 350 dinara za četiri pneumatika bez naplataka za 6 meseci

od 1.700 do 2.000 dinara ≈ prosek 1.850 dinara za četiri pneumatika sa naplacima za 6 meseci – NIJE NAŠA OPCIJA.

UКUPNO
A + B + C = 30.000,00 + 39.000,00 + 17.550,00 = 86.550,00 dinara

STANJE decembar 2024.

Nakon sedam godina i zimski i letnji set bili su za zamenu, ne zbog pohabanosti protektora, već zbog DOT-a. To se i videlo na pneumaticima – pravilo se potvrdilo. Bokovi i koren protektora bili su prepuni sitnih, jedva vidljivih pukotina (slika 3). Inače, ukupna eksploatacija automobila za sedam godina iznosila je 50.000 km, od kojih se 30.000 km odnosi na letnje i 20.000 km na zimske pneumatike.

Кupljena su četiri nova 4 SEASONS pneumatika u premijum kvalitetu: Continental AllSeasonContact 2 185/65R15 T XL.

Cena: 9.380,00 dinara po komadu

Montaža po točku 15": 850,00 dinara

= 4 x (9.380,00 + 850,00) = 40.920,00 dinara

ZAКLJUČAК
Uz pretpostavku da će eksploatacija i u narednih sedam godina biti oko 50.000 km, navedeni set pneumatika to može da isprati bez problema.

S obzirom da automobil prelazi oko 7.000 km godišnje, od kojih je 80% vožnja u urbanoj sredini, više je nego jasno da je reč o najboljem tehničkom, ekonomskom i bezbednosnom izboru. 

PARADOКS
Trebalo je odmah po kupovini automobila skinuti letnje pneumatike i oglasiti njihovu prodaju, a umesto njih ugraditi navedene 4 SEASONS pneumatike i biti miran sedam godina, uz sačuvanih 400 EUR. Sa uračunatom navedenom prodajom letnjih pneumatika, ova suma iznosila bi i preko 600 EUR. 

Autor:
Darijo Jurišić



 


 


 


 


 


 


 

NAZAD NA SAVETE