Pretpostavljamo da je većina farmera na kraju prošle sezone temeljno oprala i konzrevirala svoje pogonske i priključne mašine. Ko je vodio urednu evidenciju o potrošnji goriva i maziva kao i o eventualnim kvarovima na traktoru i priključnim mašinama, taj ima i pravu informaciju na čega treba da obrati pažnju prilikom pripreme mehanizacije za prolećne radove.
Imati pravu informaciju je pola urađenog posla: zna se šta je problem i ne gubi se vreme na dijagnostikovanju mesta kvarova, te će vam na taj način traktor biti spreman na vreme.
Kod svih tipova traktora treba uraditi adekvatnu dijagnostiku, po sklopovima (motor, transmisija, hidraulika, itd.). Kod savremenih traktora elektronsku dijagnostiku je moguće uraditi, čak i besplatno, kod ovlašćenog zastupnik traktora koji nudi ovakvu uslugu. Kod starijih traktora dijagnostku treba uraditi sa instrumentima koji su namenjeni za ovu svrhu.
Šta je neophodno proveriti?
Dakle, adekvatna priprema traktora za prolećne radove, vrši se na sledeći način:
Kontrola stanja motora i akumulatora
Manometar se koristi za merenje pritiska na kraju takta sabijanja kao i za merenje pritiska podmazivanja motora. Takođe, potrebno je ispitati rad pumpe za ubrizgavanje goriva, brizgaljki, zazor ventila motora. Potrebno je sa motora skinuti elektropokretač (tzv. anlaser) i proveriti njegovu ispravnost. To se isto odnosi i na elektrogenerator (alternator ili dinamo). Ukoliko je akumulator, u vansezonskom periodu bio skinut sa traktora i smešten u za to namenjenu prostoriju (akumulatorska stanica), isti vratiti na traktor. Proveriti nivo elektrolita u ćelijama i stanje akumulatorskih klemni. Klemne uvek držati u čistom stanju (kontola jednom nedeljno).
Antifriz
Svi traktori koji imaju rashladni sistem pomoću tečnosti, obavezno je da u sistemu imaju antifriz tokom cele godine. Prekontrolisati kada je antifriz menjan i po potrebi ga zameniti sa novim antifrizom. Svakog dana proveravati nivo antifriza u sistemu. U slučaju da se tokom dijagnostike utvrdi da su pojedini elementi ili sklopovi neispravni, potrebno je pristupiti njihovoj opravci.
AdBlue®
Kod traktora koji koriste ovu tečnost, potrebno je proveriti nivo AdBlue®-a.
Hidraulični sistem
Izmeriti pritisak u hidrauličnoj instalaciji pomoću manometra. Kompletnija provera stanja je kada se proverava, sem pritiska, protok i temperatura ulja u hidraulici. Takođe je neophodno proveriti ispravnost hidrauličkih poluga, odnosno, da li se mogu sa lakoćom podešavati. Podmazati sa tehničkom masti sva mesta predviđena za podmazivanje.Ukoliko se menja UTTO ulje u traktoru, obavezna je zamena njegovog filtera.
Pneumatsko-kočioni sistem
Proveriti pritisak komprimovanog vazduha u sistemu, stanje remenice kompresora, pogonskog remena, regulatora pritiska, drenažnog ventila na rezervoaru za vazduh kao i stanje pneumatskih spojnica. Ukoliko traktor poseduje servo kočioni uređaj, obavezno pogledati kada je menjano kočiono ulje. Kočiono ulje ne sme sadržavati više od 4% vlage u sebi, što se proverava pomoću, za to, namenjenog instrumenta.
Krajnji pogon, odnosno, reduktori pogonskih točkova
Provera nivoa hipoidnog ulja u njima. Po potrebi, doliti do naznačenog nivoa. Ukoliko je potrebno, zameniti hipoidno ulje u reduktorima. Vreme zamene i kvalitet hipoidnog ulja mora biti navedeno u Uputstvu za rukovanje i održavanje traktora.
Točkovi
Podesiti razmak točkova na željeni razmak. Proveriti dotegnutost navrtki točkova pomoću moment ključa.
Pneumatici
Proveriti stanje pneumatika i pritisak vazduha u njima.
Svetlosno-signalna instalacija (svetla, žmigavci, rotaciono svetlo)
Proveriti radnu ispravnost, a po potrebi, zameniti pregorele sijalice. Sva mesta predviđenja za podmazivanje sa tehničkom masti obavezno podmazati.
Gornja traktorska poteznica
Obavezno proveriti, stanje gornje traktorske poteznice i da li su tzv. “R osigurači” osovinica poteznice na svom mestu.
Autor:
sci. dipl. ing. Aleksandar Kekić,
Inženjer razvoja, primene i tehničke podrške, ADECO