Ljubitelji motocikala i skutera, sigurni smo, ne bi želeli da njihov ljubimac ne može da se pokrene. Nažalost, to se može desiti, naročito ako se radi o motociklima koji imaju tzv. “vlažno” kvačilo ili skuterima sa CVT sistemom prenosa. Uzrok ovome može da bude pogrešan izbor motornog ulja.
Kako bi znali koje je pravo motorno ulje da odaberete za vašeg dvotočkaša, mi ćemo se potruditi da vam ovim člankom pomognemo u njegovom odabiru.
Motori koji su ugrađeni u motocikle i skutere su četvorotaktni, naravno, zbog manjeg zagađivanja okoline u odnosu na dvotaktne motore. Bitno je da znate da se isto motorno ulje koristi kako za podmazivanje motora, tako i za podmazivanje “vlažnog” kvačila i CV transmisije dvotočkaša (isti karter koriste kako motor tako i kvačilo). Naročitu pažnju pri izboru motornog ulja treba obratiti ukoliko vaš motocikl poseduje “vlažno” kvačilo. “Vlažno kvačilo“ (eng. Wet clutch), za razliku od “suvog” kvačila (eng. Dry clutch), ima tiši rad, bolje hlađenje, duži eksploatacioni vek, ali više kontaminira motorno ulje česticama materijala od kojih je izrađeno kvačilo, te skraćuje eksplatacioni vek motornog ulja.
Motorna ulja za motocikle i skutere, kao i sva ostala motorna ulja, odlikuju se:
Kada govorimo o vrsti ulja, motorna ulja za podmazivanje su polusintetičke ili sintetičke osnove, sa niskim sadržajem sulfatnog pepela (low SAPS).
Prema viskozitetu, koriste se multigradna ulja, viskoziteta SAE 10W-40, 10W-30, 5W-40, 5W-30.
Japanska organizacija za standardizaciju (JASO), a na sugestiju Japanskog udruženja automobilskih inženjera (JSAE),1998. godine, definisala je nivo kvaliteta za motorna ulja koja su namenjena za 4T motore ugrađene u motocikle i skutere . Oznaka ovog kvaliteta je JASO T 903 i podeljen je na dve grupe:
U čemu je razlika između standardnih ulja za putnička vozila i ulja za motocikle sa vlažnim kvačilom i skutere sa CV transmisijom?
Motorna ulja za automobilske motore, u cilju uštede goriva, koriste motorna ulja nižeg viskoziteta i sa većim sadržajem antihabajućih aditiva. Takva ulja bi kod motocikala i skutera dovela do proklizavanja elemenata u sistemu transmisije. Znači, za izradu motornih ulja za motocikle i skutere se koriste posebni paketi aditiva koji se razlikuju od aditiva za motorna ulja za putnička vozila.
Zato, prilikom kupovine motornog ulja ulja za motocikle i skutere, kupac mora da obrati pažnju na kvalitet ulja. Na ambalaži se nalazi etiketa koja, pored ostalih podataka, sadrži i kvalitetni nivo motornog ulja. Za motocikle i skutere, pored ostalih nivoa kvaliteta (API, ACEA) obavezno mora da ima i nivo kvaliteta JASO T 903 MA ili JASO T 903 MB.
Preporučeni period zamene motornog ulja za motocikle i skutere je da ulje treba menjati nakon pređenih 10.000 km ili jednom godišnje.
Glavne preporuke
Autor:
Ms. ing. Aleksandar Kekić,
Inženjer razvoja, primene i tehničke podrške, ADECO