EKSPLOATACIONO ISPITIVANJE SINTETIČKOG MOTORNOG ULJA ADECO® CNG ECO HD SAE 10W-40 - Savet stručnjaka | Adeco


SAVET STRUČNJAKA

18
OCT

EKSPLOATACIONO ISPITIVANJE SINTETIČKOG MOTORNOG ULJA ADECO® CNG ECO HD SAE 10W-40

Cilj ovog ispitivanja je bio da se odredi optimalni eksploatacioni  vek sintetičkog motornog ulja ADECO® CNG ECO HD SAE 10W-40, u motoru teretnog vozila IVECO Daily 65C14D, sa ugrađenim  motorom na CNG, nominalne snage P=100 kW i radne zapremine 2,9 litara.

Eksploataciono ispitivanje je obuhvatalo utvrđivanje promene fizičko-hemijskih karakteristika, kao i kvalitatitvnu i kvantitativnu analizu metala habanja, putem standardnih laboratorijskih metoda. Svaki uzorak motornog ulja je uzet nakon pređenih 7.500 km, što je ekvalvelnt od 100 r/č motora.Dobijeni rezultati su obrađeni pomoću matematičko-statističkih i matematičko-analitičkih metoda, kao i metodom komparacije fizičko-hemijskih karakteristika uzoraka. Cilj rada je bio da se dokaže da je optimalni period zamene ovoga ulja nakon pređenih 40.000 km.

Materijal i metoda rada
Eksploataciono ispitivanje motornog ulja odvijalo se tokom proleća i leta 2023. godine u lakom teretnom vozilu Iveco Daily 65C 14G, proizvedenog 2019. godine, sa pređenih 260.000 km na početku eksploatacionog ispitivanja.
   

Redni brojNaziv skopaTehnički podaci
Komercijalno vozilo IVECO DAILY 65C14G
 MotorIveco F1C  3,0 lit Euro 6D Heavy Duty CNG  motor,   vodeno hlađen, 4-cilindrični, sa po 4 ventila po cilindru, radne zapremine 3,0 L, nominalne snage 100 kW
 TransmisijaManuelni menjač, sa 6 stepeni prenosa; sa pogonom na zadnjem mostu (RWD)
 Pneumatici225/75 R16
 Masa praznog vozila3850 kg
 Ukupna masa vozila sa teretom6500 kg

Tabela 1: Tehnički podaci o vozilu i motoru

Fizičko-hemijske osobine motornog ulja
ADECO® CNG ECO SAE 10W-40 je  sintetičko, multigradno motorno ulje LOW SAPS tehnologije, namenjeno za podmazivanje najsavremenih motora u komercijalnim vozilima, koji za svoj pogon koriste CNG i TNG. Pogodno je i za sve motore sa naknadnom obradom izduvnih gasova (EURO V i EURO VI). 

Ovo motorno ulje ima visoku oksidacionu stabilnost, te je zbog toga idealno za primenu kod komercijalnih vozila koja za svoj pogon koriste CNG i TNG. Takođe, zbog niskog sadržaja sulfatnog pepela,  sprečava stvaranje naslaga pepela u DPF filteru, pa se može koristiti i za podmazivanje dizel motora sa ugrađenim EGR, SCR i DPF sistemima za obradu izduvnih gasova.

Motorno ulje odgovara specifikacijama: ACEA E6/ E9/E7; API CJ-4/SN; MB 228.51; MB 228.31; MB 235.28; MAN M 3677; MAN M 3477; MAN M 3271-1; MTU Type 3.1; Volvo VDS-4; Volvo VDS-3; Mack EO-O Premium Plus-07; Mack EO-N Premium Plus; Mack EO-M Plus; Renault Truck RLD-3; Cummins CES 20081. 

 Karakteristika, jedinica mereIzmerena vrednostMetoda
Gustina na 15oC, g/cm30.87-0.88ASTM D 1298
Kinematska viskoznost na 100°C, mm²/s12.58ASTM D 445
Kinematska viskoznost na 40°C, mm²/s75.48ASTM D 445
Indeks viskoznosti, min167ASTM D 2270
Tačka paljenja, COC, °C215ASTM D 92
Tačka tečenja, °C-30ASTM D 97
TBN, mgKOH/g9ASTM D 2896

                                   Tabela 2: Fizičko-hemijske karakteristike ispitivanog ulja

Uzorci motornog ulja su uzimani na svakih 7.500 km (što je ekvivalentno 100 r/č motora),  u količini od 500 – 1.000 ml, a zatim su uzorci ispitivani u akreditovanoj laboratoriji po ISO 17025, standardnim laboratorijskim metodama

Dobijeni rezultati su obrađivani pomoću matematičko statističkih i matematičko analitičkih metoda, kao i metodom komparacije fizičko hemijskih karakteristika uzoraka. Svi rezultati ispitivanja su prikazani u vidu tabela i dijagrama, sa priloženom diskusijom.

Rezultati ispitivanja sa diskusijom


Slika 3: Dijagram promene kinematskog viskoziteta viskoziteta na 40oC

Sa prikazanog dijagrama (slika 3),  vidi se da se vrednost kinematskog viskoziteta na 40oC, kretala u granicama od, minimalnih 74.14  do max. 81.39. Funkcija je imala pravolinijski oblik Y= 2*10-4 * X + 72,466. Promena se kretala u dopuštenim granicama, što je iznosilo +8.9 %. 


Slika 4: Promena kinematskog viskoziteta na 100oC

Sa dijagrama (slika 4),  vidi se da se vrednost kinematskog viskoziteta na 100oC, kretala u granicama od, maximalne vrednosio  12.58   do mix. 12.18. Funkcija je imala pravolinijski oblik Y= 8*10-6 * X + 12.31. Promena se kretala u dopuštenim granicama, što je iznosilo – 4.61 % .   

            Slika 5: Histogram metala habanja

Sa prikazanog histograma (slika 5) svi metali habanja nalaze se u dopuštenim granicama ili čak daleko ispod maksimalnih vrednosti. Ovo je posledica izbora kvalitetnih antihabajućih aditiva, dobro odabrane količine istih, kao i dobrog tehničkog stanja motora.

Slika 6: Kretanje vrednosti TBN i TAN

Sa dijagrama (slika 6), vidi se  vrednost TBN menja po pravolinijskoj f-ciji Y= 0.0001*X + 9.81, dok se vrednost TAN menja takođe po pravolinijskoj f-ciji Y=0.0001*X+1.87. Tačka preseka će biti na vrednosti od 30.000 km od zamene motornog ulja.

Indikator za zamenu ulja u motoru je ako se vrednost TBN smanji za 50% od početne vrednosti (u ovom slučaju je početna vrednost 9 mgKOH/kg), ili dok se vrednosti TAN i TBN izjednače. Preporučeni period zamene, na osnovu promene vrednosti TBN i TAN, je 30.000 km. Ovo je posledica lošeg kvaliteta CNG-a koji se nalazi na tržištu ili tehničkog stanje motora (indikuje se dijagnostika trostepenog katalizatora).

Na osnovu promene kinematskog viskoziteta na 40oC i 100oC, kao i na osnovu metala habanja, može se zaključiti da motorno ulje za CNG motore SAE 10W-40 ima potencijala da se može koristiti do 40.000 km od zamene.

Na osnovu promene vrednosti TAN i TBN, optimalni period zamene je nakon 30.000 pređenih km, a uzrok leži u nižem kvalitetu CNG koji se može naći na tržištu ili u tehničkom stanju motora (preporučena zamena TWC kataliztora je između 150.000 – 200.000 pređenih kilometara).

Eksploataciono ispitivanje uradili:
Ms.ing. Aleksandar Kekić, 
Inženjer razvoja, primene i tehničke podrške, ADECO

dipl. ing. tehn. Milana Đuričić
Direktor sektora kontrole kvaliteta, ADECO

NAZAD NA SAVETE